Opeltreff 2011 Rjukan

Opeltreff 2011 Rjukan

Publisert av Aslak Skripeland den 07.10.20. Oppdatert 23.10.20.

2011 Om treffet

Opel-registerets treff 2011 på Rjukan er nå historie. Vi slapp ikke unna regnet i år heller, men regnet var høflig nok til å ta det ut før utstillingen.

Værmessig var fredagen den dårligste dagen, med et kraftig regnskyll på ettermiddagen – det startet mens de fleste av oss var på tur til Vemork. Der regnet det ikke så mye, så det var tydelig at det var lokale variasjoner. Treffplassen ligger ca 20 km unna, og der var det etter hvert store nedbørsmengder. Dette satte sine spor på treffplassen. Treffdeltagerne viste imidlertid hensyn, og begrenset kjøringen til et minimum. De fleste plasserte bilene på tilvist utstillingsplass og lot de stå der til utstillingen var over.

Før vi går løs på selve treffet, kan det være på sin plass å ta et raskt tilbakeblikk. Da Oslo avdeling påtok seg å arrangere årets treff, hadde vi ingen utpekt treffplass. Etter et par møter med idémyldring, kom vi fram til et antall aktuelle plasser. Undertegnede dro på en rekognoseringstur i oktober 2010, hvor første stopp var nettopp Rjukan Hytte og Caravanpark.

Der ble forslaget om å legge Opel-registerets treff 2011 til Rjukan mottatt med stor entusiasme. Det var faktisk fristende å ta avgjørelsen der og da, men jeg valgte å sjekke ut de andre alternativene først. Etter å ha tatt hele runden i løpet av dagen, stod det for meg at Rjukan var førstevalget. Heldigvis var resten av treffkomitéen enig i dette, og vi besluttet at treffet vil bli på Rjukan. Vertskapet på plassen, Miriam og Ruud van Lienen, ble informert og ”avtale” inngått.

I mai i år hadde vi en befaring på treffplassen, bl.a. av hensyn til å ha mest mulig avklart på forhånd. En kort epistel om denne turen kan du lese et annet sted i denne utgaven av Opel-registeret informerer.

Onsdag. Treffkomitéen reiser til Rjukan og håper at alt er under kontroll. Ved ankomst Rjukan viser det seg at treffteltet på plasseres et annet sted enn opprinnelig tenkt, og utstillingsområdet må justeres litt. Bortsett fra dette var det ingen overraskelser.


Utstillingsplassen er merket opp, og de første treffdeltagerne er ankommet. Tyskeren i teltet midt på bildet skulle kun være på plassen fra onsdag til torsdag, så det gikk greit å slå opp teltet der. Nederlenderne i campingvogn midt på bildet skulle heller ikke være på plassen under treffet. Vi kan også se at det har ankommet to deltagere. Flere kom på onsdag kveld.


Torsdag. Dagen starter med innredning av treffkiosk og annet. Vi var nesten helt ferdige da treffet åpnet kl 12. På ettermiddagen var det noen regnbyger. Det var foruroligende at regnbygene ble lengre og lengre, men det var også en god del opphold. Fellesgrilling gikk fint mellom og under regnbygene.

Fredag. Dagen starter med brukbart vær. Full aktivitet, mange har ankommet i løpet av torsdag og natt til fredag. Kjøretur til Vemork på ettermiddagen. Dette kan du lese mer om under egen overskrift. På kvelden var det offisiell åpning av treffet, med påfølgende Opelting. Ganske snart under Opeltinget reiste hr. Hagesveen fra Trøndelagsavdelingen seg. Det viste seg fort at bakgrunnen for at han ba om ordet var å fremlegge forslag om treff til neste år. Det viste seg at noen Trøndelagsavdelingen har snakket sammen, og også foretatt innledende undersøkelser. Forslaget til treff i 2012, som ble lansert under Opeltinget, er Elgå på østsiden av Femunden. Her er det stor sengekapasitet med alt fra hytter til hotellrom. Det finnes også to campingplasser, i gangavstand fra hverandre og fra ”sentrum”, så det skulle være mulig for alle å skaffe seg overnatting – uavhengig av krav til standard. Det er også krot vei til Idre i Sverige, og det kan tyde på at en kjøretur dit vil stå på programmet. Treff 2012 vil det nok komme mer informasjon om senere.

Etter Opelting og fellesgrilling ble den tradisjonelle treffauksjonen avholdt. Med auksjonarius Sigve i vanlig form, ble dette en underholdende tid. Mange fikk kjøpt noe de trengte, men det var nok også de som lot seg rive med og kjøpte ting og tang de neppe får bruk for.

Lørdag. Utstillingsdag! Opphold og brukbart vær. Mange flotte biler og andre Opel-gjenstander å se.
På kvelden var det som vanlig treffmiddag. I år ble det servert biffgryte fra lokal leverandør. Etter tilbakemeldinger å dømme, falt middagen i smak.

Når middagen var fortært, var det tid for premieutdeling:
Årets mest uheldige treffdeltager ble, dessverre for ham, Svenn Oskar Vanderås. Mot slutten av reisen, et sted mellom Kongsberg og Rjukan langs østsiden av Tinnsjøen – gamleveien, hadde en laststropp løsnet. Dette fikk konsekvenser i form av at ting begynte å bevege på seg i den lukkede tilhengeren. Resultatet ble skader på tre klassiske Opler. Vanderås fikk et plaster på såret ved å vinne prisen, og fikk samtidig utdelt en bunke ”dollarsedler” til hjelp ved reparasjonene. Personlig ville jeg imidlertid vært litt skeptisk til disse sedlene, hvor disse sedlene er trykket er ukjent for meg.
Stein Hagesveen startet tidlig kampanjen for å komme i betraktning i klassen ”mest tidsriktige ekvipasje”. Han spradet rundt, og oppførte seg som Benny fra Olsenbanden både fredag og lørdag (vel også på torsdag kveld). For en ’69-modell passet dette som hånd i hanske (bilen var kanskje litt finere i lakken enn de bilen Benny ordnet i sin tid ….).
Roar Røssing fikk prisen for lengst kjørte distanse til treffet. Etter 785 km ankom han treffplassen, fant frem en campingstol og satte seg ved siden av bilen på utstillingsplassen.
Øvrige vinner og resultater i de ulike klassene kan du finne et annet sted i bladet.

Auksjonarius Sigve hadde tatt en hurtig omskolering, og foresto loddtrekningen på en nesten eksemplarisk måte. Vi kan stille spørsmålet om omskoleringen hadde gått litt i raskeste laget, det var noe med fargene på loddene. Gul ble grønn, eler var det omvendt? Dette hadde imidlertid ingen annen betydning enn det rent humoristiske, alle loddbøkene hadde heldigvis ulike bokstaver.

På søndag var det igjen oppbrudd etter et treff i Opel-registeret. Selvfølgelig dukket da solen frem igjen og sørget for en fin avslutning på treffet.

Vi må også takke våre sponsorer, som har bidratt til gjennomføringen av treffet:
Lauvstand Bil AS. Opelforhandleren på Notodden
Hokksun Auto AS. Opelforhandleren på Hokksund
Riis Bilglass.

2011 Treffbilder

Litt fra treffet:

"

"

"

"

"

"

"

"

"

2011 Vinnere på Rjukan

Publikumsfavoritten:


Knut Ove Nygård
1992 Calibra 4X4

Klasse 1 - Alle 4 sylindrede til og med 1952 (ikke Blitz):


1: Svenn Oskar Vanderås - 1930 Opel 4/20 PS
2: Gunnar Halvard Seland - 1952 Olympia



Klasse 2 - Alle 6 sylindrede til og med 1952 (ikke Blitz):


1: Frode Apeland - 1939 Kapitän 38

 

Klasse 4 - Olympia/Rekord 1953 til 1957


1: Johan Steen - 1957 Olympia Rekord
2: Einar Gravseth - 1957 Rekord

 

Klasse 5 - Kapitän 1953 til 1958:


1: Liv Kolskår - 1957 Kapitän Ambulanse
2: Klaus Otto Klausen - 1957 Kapitän
3: Geir Dybdahl - 1955 Kapitän 54

Klasse 6 - Rekord P1, P2, Rekord 1200 og 1500:


1: Bjarte Nordnes - 1960 Olympia Rekord P1
2: Bjørn Inge Apalnes - 1958 Rekord P1
3: Rolf Sørby - 1962 Olympia Rekord P2

 

Klasse 7 - Kapitän P 1959 til 1963:


1: Svein Kallerud - 1958 Kapitän P
2: Terje Willand - 1961 Kapitän P-LV

 

Klasse 8 - Rekord A og B:


1: Per Enerhaugen - 1966 Rekord B

 

Klasse 9 - K.A.D. A og B (Kapitän, Admiral, Diplomat):


1: Ole Martin Pelsholen - 1970 Kapitän
2: Arne Bjarte Savland - 1975 Diplomat B 5.4S-V8
3: Kjell-Erik Andreassen - 1968 Kapitän A 2,8

 

Klasse 10 - Kadett A, B og C og Olympia A:


1: Morten Skagen - 1973 Kadett B2
2: Geir Kirkaune - 1970 Kadett B1 1100 SR
3: Roar Røssing - 1969 Kadett B2 SRLS

 

Klasse 11 - Rekord C og D:


1: Kjell Lybgbø - 1974 Rekord D
2: Inge Bertelsen - 1969 Rekord Sprint
3: Terje Ness - 1972 Rekord D

 

Klasse 12 - GT 1968 til 1973:


1: Johnny Sorken - 1969 GT 1900
2: Harald Brådli - 1969 GT 1900
3: Sigve Fredriksen - 1973 GT 1900

 

Klasse 13A - Commodore A:


1: Tommy Berg - 1970 Commodore GS
2: Øyvind Sander Akerholt - 1971 Commodore A GS/E
3: Magne Eikland - 1970 Commodore GS/E

 

Klasse 13B - Commodore B:


1: Terje Kvam - 1977 Commodore B GS/E
2: Bjørn Arild Hagen - 1977 Commodore 2.8 GS
3: Roger Ulleberg - 1977 Commodore B GS/2.8

 

Klasse 14 - Ascona A og Manta A:


1: Knut Eidsvik - 1975 Manta GT/E
2: Kåre Spødervold - 1973 Manta A 16S
3: Roy Engen - 1971 Manta A

 

Klasse 15 - Ascona B og Manta B:


1: Svein Magne Melsæter - 1981 Ascona B 1.3N
2:Sune Larsson - 1988 Manta GSi

 

Klasse 16 - Rekord E og Commodore C:


1: Inge Bertelsen - 1978 Rekord E 2.0S
2: Sveinung Aalvik - 1982 Rekord E 2.0E
3: Arvid Tvenge - 1979 Commodore

 

Klasse 17 - Senator A, B og Monza:


1: Cai Lagerström - 1979 Monza 3.0E
2: Tommy Kallekleiv - 1986 Senator
3: Runde Fredriksen - 1991 Senator B 3.0i 24V CD

 

Klasse 19 - Ascona C, Kadett D og E:


1: Leif Tvenge - 1985 Kadett E

 

Klasse 20 - Omega A og B:


1: Harald Brådli - 2002 Omega B2 V6
2: Inge Bertelsen - 1995 Omega B 2.5 TD
3: Oddmund Thomas Lien - 2000 Omega B2

 

Klasse 21 - Vectra, B og Calibra:


1: Knut Ove Nygård - 1992 calibra 4X4
2: Olav Gjessing - 1993 Calibra

 

Klasse 22 - Astra F:

22
1: Hans borgebund - 1996 Astra F

 

Klasse 23 - Alle øvrige nyere originalbiler:

23
1: Thomas Knudsen - 2000 Astra Bertone
2: Thomas Knudsen - 2005 Tigra
3: Olav A. Aasen - 2009 Insignia

 

Klasse 24 - Ombygde biler tilhørende klasse 1 til og med 13:

24
1: Ole Jan Alfredsen - 1971 Rekord C
2: Bjørn Nordseth - 1970 rekord C Pick-Up
3: Thomas Knudsen - 1979 Kadett C

 

Klasse 25 - Ombygde biler tilhørende klasse 14 til og med 22:

25
1: Jørn Dalby - 1981 Commodore C 2.5S
2: Øyvind Barane - 1977 Manta B GT/E 3.0
3: Ove Steinsbø - 1977 Ascon B 2,4i

 

Klasse 26 - Opel MC:

26
1: Svein Oskar Vanderås - 1923 Motorfahrrad
2: Tore André Hansen - 1929 Motoclub 500T

 

Klasse 27 - Andre gjenstander bygget av, eller på bestilling fra Adam Opel AG:

27
1: Heidi Skogen - 1927 Russelsheim Damesykkel
2: Tore André Hansen - 1928 Flitzer Halbrenner Halv-racer
3: Tore André Hansen - 1927 ZR III Racer

 

Eldste bil:

1
Svenn Oskar Vanderås: 1930 - Opel 4/20 PS

 

Beste tidsriktige ekvipasje:

29-129-2
Stein Hagesveen som "Benny fra Olsenbanden"

 

Beste originalbil:

10
Morten Skagen's Kadett B

 

Restaureringspris:

26
Svenn Oskar Vanderås: 1923 Opel Motorfahrrad

 

Lengst kjørte distanse til treffet:

023
Roar Røssing: 785 km i Kadett B2 SRLS


Uheldigste deltager:
Svenn Oskar Vanderås - diverse transportskader på 3 klassiske Opel pga stropp som løsnet langs østsiden av Tinnsjø, på vei til treffet.
Her blir det ingen bilder; av hensyn til "vinner" ønsker vi ikke å vise skadene.