CIH rallygodis.

Opel bruktmarked
Post Reply
TMB

CIH rallygodis.

Post by TMB » Tuesday 19 Jul 2016, 19:52

Da jeg har kjøpt meg en komplett rallybil selger jeg unna litt diverse deler som jeg ikke kommer til å bruke med det første.

Opel CIH;
2,0l rallytopp av det gamle slaget. veldig fint portet, ventiler med smalere skaft på innsugsiden. Denne toppen ble bremset til 150hk med en enem P2 kamaksling på en rallymotor.
Om du reagerer på at ventildimensjonen kun er orginal (42mm), så kan jeg godt teste den i flowbenken min å se om påstått effekt er reel. Men en ting er 100% sikkert. Denne toppen utkonkurrerer mang en husmannstrimma topp. I den er det nok vært lagt veldig mye kjærlighet og timer. Sikkert på ett veldig stramt budsjett en gang i tiden.
Har du en 2,0l CIH og ønsker å beholde originaliteten på din Opel. Så kan jeg være behjelpelig med å tilpasse orginalinnsuget mot toppen slik at en 38/38 DGAS eller DVG kan benyttes. Da har du åpnet porten til himmelen for en gammel CIH.

Enda bedre hadde vært å benyttet en 2,2l bunn. Da vil kompresjonen være mer tilpasset en mer moderat kamaksel og en kan hente mer krutt. Men dette for bli opp til kjøper. Sitter foresten stivere fjører og det som trengs for å trekke langt ut på rødmerke. (ventilenes tyngde er lettere enn de store som blir benyttet i dagens mer moderne CIH motorer, og en slipper derfor unna det forfærdelige høye fjørtrykket)
1500kr.

Jeg har også en rally 2,0l bunndel med mahle høykompstempler, vektjustert, avbalansert med lettet svinghjul (ca 7-8kg). Lagere etc bra. Planen var egentlig å benytte en egenkomponert 2,4 topp på denne og se om jeg klarte å nærme meg 200hk. (for å bevise for meg selv og alle andre at teorien stemmer med resultatet)
Kan selges med toppen over, men som sagt, effekten begrenser seg til kun ca 150hk.
4500kr.

Jeg har også en rally EH topp. med 40/45mm ventiler. Denne er fra Kadett C rally, gått i en svensk Kadett rallybil. sist kjørt med R13 kamaksel og doble fjører. Men ingen bremsepapirer. Skal i følge flowbenken levere nok til 180hk. Selges uten brygge og fjører.
3000kr.

Har også en 2,0l bunndel med høykompstempler, trolig eldre mahle, smidde 1700 råder, vektjustert og avbalansert. svinghjulsvekt ukjent.
Denne sitter i bil, men har ikke vært startet på 4år. Den trenger nok bytte av lagere etc.
4000kr.

CIH oljepumpe lokk fra diesel i stål, denne gir markant bedre oljetrykk. Den slites ikke like fort som de dekslene i aluminium og er utstyrt med skikkelig ventil, og ikke noe plastkule som kiler seg når en forsøker å øke fjørtrykket.
1000kr stk.
Mannen elsker å elske, kvinnen elsker å bli elsket.

Ascona SR

Re: CIH rallygodis.

Post by Ascona SR » Monday 22 Aug 2016, 10:31

Hvor holder du til ? :)
1977 Ascona B 1,9S SR Restaurering
1987 Manta B 1,8S GT Sommer bil

Opelmannen
Fullt navn: Gard Sørum

Re: CIH rallygodis.

Post by Opelmannen » Tuesday 23 Aug 2016, 7:31

Er det med drev til oljepumpa også? Eller er det kun lokk?
`33 Essex Terraplane
`69 Rekord 1900 --> 2,2 m. 2 dobble Weber
`86 Rekord 2,2i GLS (Pressa)
`85 Rekord 2,2i GL --> C30SE ??
`06 Combo 1,7 Tørbodiesel
`86 Rekord 2,2i GL (skrota)

Post Reply